FRP ut av EU-skapet?

22 08 2008

I dag har eg ein kronikk i Dagbladet, kor eg utfordrar FrP til å konkretisera EU-politikken sin, og kritiserer freistandane på å feia saka under teppet. Les meir i avisa.

Eg trur det er ein heilt medviten strategi for partiet å dussa saka ned mest muleg, fordi dei vil tapa veljarar om saka kjem opp. Men i lengden kan ikkje eit parti la vera å konkretisera politikken sin på eit så viktig felt.

No håpar eg berre at FrP svarar på utfordringa, og at debatten held fram. Men eg er kanskje naiv?

Handlingar

Information

3 responses

22 08 2008
Remi Steiner

Jeg kan forstå at enkelte blir frustrert over FrP’s mangel på et JA/NEI standpunkt til EU. Selv var jeg Nei – mann i 1994, gikk over til Tja-mann en stund etter EU-valget, men har siden landet trygt tilbake på NEI siden. FrP har i de årene jeg har vært medlem hatt samme politikk som idag, men jeg håper selvsagt at de lander på et NEI-standpunkt.

Som i alle partier, finnes det nei og ja-folk i FrP, derfor kan jeg også forstå partiet når de seriøst mener at et politisk parti ikke nødvendigvis trenger å mene noe om dette.

Selv som NEI-mann ser jeg positive ting med EU-systemet, jeg ser bare ikke hvorfor Norge trenger EU-medlemskap. For meg er EU enda mer byråkratisk enn Norge, noe vi ikke trenger. Norge vil ikke få reel innflytelse i EU, til det er vi for små.

Skulle Norge i det hele tatt vurdere en medlemskapsavtale MÅ vi være sikret full kontroll og eierskap til vår oljeformue og ressurser i havet. Vi kan ikke risikere at flertallet i Eu bestemmer at de skal tappe oljefondet for penger fordi europa trenger det.

Derimot ser jeg poitive ting som felles valuta (Euro) og hvis EU/EØS kunne blitt enige om lik mva, like bilavgifter og andre avgifter kunne vi nærmet oss fri flyt av varer og tjenester, som var en av hovedtankene med i EU i utgangspunktet.

I dag virker det som at det viktigste for dem er å utvikle EU til «United States of Europe», en uhyre vanskelig jobb.

For Norges del, tror jeg Nei-siden skal slite her i landet dersom Island bestemmer seg for å søke på nytt.

Norge kan forhandle frem fremdragende avtaler med EU og USA, og kan med vår økonomiske overlegenhet overleve alene. Skulle derimot Norge bli «tvunget» til å søke tilknytning til en eller annen form for union, håper jeg vi kan få noen alternativer, ikke kun JA eller NEI til EU. Personlig ville jeg heller stemt for en union med USA, fremfor EU.

Uansett – her har du en FrP’er som sier NEI til EU!

24 08 2008
Elise

Håper selv at de snart tar standpunkt i denne saken. Selv om Arbeiderpartiet dessverre er ja, så har de hvertfall et standpunkt. FrPs standpunkt i denne saken er «vi kan ikke si fra oss 50% velgere)

25 08 2008
comradearnfinn

Til det siste først, så vil jeg anta at rundt 75 % av FrPs velgere er mot slik dagens tall ser ut.

Deretter, positivt med en FrP’er som aktivt viser at ham er mot. Kudos for det. Men det som får meg til å lure, er om du faktisk mener det du sier når du sier du ønsker samme valuta, og dermed også samme rente og finanspolitikk som EU? Se bare på flere av de store økonomiene i EU, Tyskland, Frankrike og Spania, hvor arbeidsledigheta er høy og man må stimulere til økonomisk framgang igjen. Skulle vi hatt samma valuta måtte vi også innfunnet oss med at vi også mått tatt imot samme økonomiske politikk – altså måtte Norge satt renta NED i dag. Når oljeprisen er høy tjener Norge på det, mens EU taper på det. Vil vi virkelig ha et nært samarbeid med en sentralbank som i mange situasjoner vil fatte vedtak som er i direkte motsetning med hva som vil være en rasjonell økonomisk politikk i Norge?

Legg att eit svar

